Blessurevrij door de mei vakantie

Ga naar de Home-pagina van de website van Inbewegen

Blessurevrij door de mei vakantie

Mei vakantie = Blijven Trainen!

Hoofdfoto Blessurevrij door de mei vakantie

Meivakantie is voor veel mensen een periode van vakantie en dus tijd om iets anders te doen……Blessures liggen dan op de loer door andere activiteiten en door te veel rust. Vooral na de vakantie als de lessen weer beginnen kan een belastende, spannende periode zijn. Vandaar deze column hoe je de meivakantie blessurevrij overleeft.

Iedereen heeft zijn of haar manier van vakantie vieren. Sommige vinden het heerlijk om de hele dag met een goed boek te relaxen, anderen zijn uren aan het wandelen in de bergen. Feit is dat we in de vakantie los komen van onze dagelijkse beslommeringen. En daar moet het lijf soms wel even aan wennen!

Denk maar eens in wat er verandert als je 3 keer per week danst en dan ineens alleen maar in het zwembad ligt. Of als je juist normaal veel sport maar in er in de vakantie niet aan toe komt doordat de kinderen thuis zijn. In beide gevallen liggen blessures op de loer omdat het lichaam zich maar langzaam aanpast.

Vooral kinderen in de groei hebben na de vakantie periode een verhoogd risico op het krijgen van blessures. Dit komt doordat tijdens vakanties er veelal meer ontspanning is en vaak langer wordt geslapen. De groei zet dan dus lekker in. De botten groeien, de spieren rekken mee als gevolg van de groei.

Daarom heb je na een vakantie een andere aansturing van de benen. Soms lukt t eenvoudig even niet meer omdat je lichaam zich nog moet aanpassen.  Helaas wordt je van groeien ook wat stijver en dus kan de oefeningen of sprongen ineens wat minder soepel verlopen….

Super belangrijk dus om aan de gang te blijven in de vakantie! Hier een aantal tips om lekker blessure vrij te genieten van de vakantie en ook daarna!

Tip 1 Probeer je activiteiten in verhouding te laten staan tot je dagelijkse leven. Een actieve sporter kan best wat rustiger aan doen tijdens de vakantie, maar moet wel doorgaan met sporten. Het is  belangrijk om de been spieren goed te blijven trainen. Een springtouw meenemen is een erg gemakkelijke manier om kracht, coördinatie, balans en conditie te oefenen. Maar ook wandelen, zwemmen, fietsen kunnen bijdragen om in conditie te blijven.

Tip 2 Probeer na afloop van je activiteit goed te ontspannen door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen te doen of rekoefeningen voor de gebruikte spiergroepen. Een foamroller kan je helpen met zelfmassage. Stijve knopen in spieren kun je makkelijk uitrollen en masseren zodat het niet vast gaat zitten. Ook een plastic deegroller kan een goed middel zijn om je lijf te masseren. Wel voorzichtig natuurlijk!

Tip 3 Blijf goed drinken voor, tijdens en na inspanning. Zeker als je op vakantie gaat naar een wat warmer oord. Hierdoor kan het lichaam verloren vocht aanvullen en voorkom je spierpijn! Beter geen alcohol of koffie…….

Mocht je ondanks de tips hulp nodig hebben, neem dan contact op met Karen Bok, praktijk Inbewegen 06-40058184 of info@inbewegen.nl

 

Inbewegen heeft geholpen om weer in beweging te komen. Door middel van een Sportscan en het Fit-running programma heb ik opnieuw leren hardlopen en mijn doel van 10 km lopen behaald. Op dit moment helpt Karen mij wederom om in beweging te komen. Nu is het een blessure die met de juiste oefeningen, massage en mind-set overwonnen gaat worden. Ik ben trots op Karen dat ze met haar kennis, enthousiasme en passie mensen aan het Bewegen brengt. Ook mij brengt ze weer waar ik wil zijn, daar ben ik van overtuigd! Ga zo door!

Debby

Bel mij terug









Bezig met versturen


Aanmeldformulier

Aanmeldformulier

Uw gegevens

Bezig met versturen

Inbewegen Breaking News

Bedankt

Geplaatst: 6 mei 2019 om 14:45

Wat zeg jij als je van de therapeut hoort dat je beter nog even niet mee moet doen met de wedstrijd? Vanaf volgende week pas weer rustig kunt opbouwen? Niet mag lopen maar fietsen dan weer wel? 

>> Lees meer


Bereik je doel


Over ons


Nieuws


Reviews

Plaats uw reactie

Reacties








(Wordt niet gepubliceerd)








Bezig met versturen

Activiteiten

06
jun
Aanvang 20:00 uur tot 21:30 uur
Fit Running

13
jun
Aanvang 20:00 uur tot 21:00 uur
Fit Running

20
jun
Aanvang 20:00 uur tot 21:00 uur
Fit Running

27
jun
Aanvang 20:00 uur tot 21:00 uur
Fit Running

11
jul
Aanvang 19:30 uur tot 21:30 uur
Luna Trail
Anders lopen, Meer Genieten

Workshops

04
jul
Aanvang 19:30 uur tot 21:30 uur
Maandelijkse workshop
Luna Trail Anders Lopen, Meer Genieten!

Contactformulier

Contact

Bezig met versturen

Route

kaart is aan het laden – een ogenblik geduld aub…

Inbewegen
52.667200, 4.861390
Inbewegen06 – 40 05 81 84info@inbewegen.nlwww.inbewegen.nl

Website VvOCm
Website Kwaliteitsregister Paramedici
Website Sportoefentherapie

Adres per 1 mei is:
Tennispark Oostertocht ­• Van Veenweg 100 ­• 1701 HH Heerhugowaard
­T 06 – 40 05 81 84 • ­E info@inbewegen.nlI www.inbewegen.nl