Spierpijn? Kramp? Shake it!

Ga naar de Home-pagina van de website van Inbewegen

Spierpijn? Kramp? Shake it!

Spierpijn? Kramp? Shake it!

Hoofdfoto Spierpijn? Kramp? Shake it!

Blessurevrij naar een evenement, wedstrijd of voorstelling toewerken is natuurlijk voor iedereen wenselijk. In deze column lees je wat je kunt doen aan over spierpijn en kramp. Hoe kun je er mee omgaan en hoe voorkom je deze kwalen!

Spierpijn kent twee oorzaken.

Je hebt afvalstoffen van verbranding (o.a. melkzuur) opgehoopt en/of je hebt kleine beschadigingen tijdens het trainen opgelopen die nog niet hersteld zijn. Voor beide oorzaken geldt:

  1. Ontspannen
  2. Schudden
  3. Warmte
  4. Massage

Dit doe je er aan!

  1. Ontspannen

Spierpijn en ook diverse andere kwalen verbeteren door ontspanning. Zelfs alleen maar je uitademing af en toe iets verlengen geeft een reflexmatige ontspanning wat herstel bevordert en verzuring voorkomt.

 

  1. Schudden

Door het schudden komt de doorbloeding op gang wat helpt om de stofwisseling te verbeteren.

Dat betekent, afvalstoffen afvoeren, voeding/bloed aanvoeren!

Ook bevordert het schudden het loslaten van de spier en daarmee de ontspanning. Hierdoor daalt je PH waarde in het bloed en verzuur je dus minder. En dat is fijn!

 

  1. Warmte

De doorbloeding verbeterd door warmte. Neem een douche of een bad en je zult merken dat je spieren soepeler aanvoelen en dat bewegen makkelijker gaat. Dit kan na afloop maar ook vooraf.

 

  1. Massage

Een voorzichtige (zelf)massage kan helpen bij spierpijn. Duw /wrijf richting het hart,  van onder naar boven, schud regelmatig en gebruik indien aanwezig een foamroller.

 

Kramp? Wacht even met rekken!

Kramp is een onwillekeurige samentrekking van een spier. Daarbij is er een tijdelijk onvermogen om te ontspannen. Hoewel kramp overal kan ontstaan komt het toch het vaakst voor in de benen en voeten. Maar ook in je buik of middenrif komt kramp regelmatig voor.

 

Oorzaken kunnen zijn :

  • Overbelasting; te vaak, te lang en te zwaar een beweging maken
  • Piekbelasting; sprintje trekken of springen
  • Verkeerde vochtbalans; door uitdroging of veel zweten raken de stofjes die de zenuw (elektrolyten) nodig heeft om signalen door te geven uit balans, wat kramp kan veroorzaken
  • Verminderde bloedtoevoer; als je de doorbloeding afknelt kan er ook kramp ontstaan

 

Wat te doen?

  1. Ontspannen en schudden.

Wacht met rekken tot de kramp er echt volledig uit is, beter is om gewoon voorzichtig te bewegen.

  1. Tegenoverliggende spier aanspannen en zo voorzichtig rekken.

Drink voldoende water of evt. een sportdrank. Het liefst natuurlijk al voor het sporten

Neem contact op!

Helpt dit allemaal niet? Dan kun je laten onderzoeken of je voldoende spierlengte/kracht hebt en kun  je bij de sport diëtist advies vragen m.b.t. voeding of vochtbalans.

Wacht niet maar neem contact op met Karen Bok van praktijk Inbewegen, 06-40058184 of info@inbewegen.nl

 

reddit dating advice porno video xxx american dating app
vergelijk datingsites sex dating friesland maagd porno chat dating
seks webcam gratis porno kijken op mobiel live dating porno dla kobiet six porno gratis deutsch
porno duze cycki porno vieler porno kink porno dating
dutch women squirting porno ru porno harde seks porno cartoon echte seks
porno 18 jaar online ukraine dating 3d porno gratis
dating format aura dating gratis porno geschichten completely
free dating sites no hidden fees zdjecia porno gratis goede porno sms dating gratis young porno pornos gratis online lieve porno porno Meer… mother porno german seks verhaal dating
voor geeks dating script gratis porno stars fitness porno live webcam seks vakantie seks gratis porno m gratis granny porno lesbienne porno dating anxiety
rusko porno katja krasavice porno porno in vr

Juan

Bel mij terug









Bezig met versturen


Aanmeldformulier

Aanmeldformulier

Uw gegevens

Bezig met versturen

Inbewegen Breaking News

Stoppen

Geplaatst: 27 juni 2019 om 13:51

Ik hoor dit heel regelmatig van geblesseerde sporters.

Wielrenners die gaan lopen, zwemmers die een triatlon willen doen of gewoon de persoon die voor de zoveelste keer probeert hard te lopen maar weer geblesseerd raakt.

Lees eerst dit…..voordat je besluit om te stoppen.

>> Lees meer


Bereik je doel


Nieuws


Reviews


Over mij

Plaats uw reactie

Reacties








(Wordt niet gepubliceerd)








Bezig met versturen

Activiteiten

Geen bijdragen gevonden

Workshops

Geen bijdragen gevonden

Contactformulier

Contact

Bezig met versturen

Route

kaart is aan het laden – een ogenblik geduld aub…

Inbewegen
52.667200, 4.861390
Inbewegen06 – 40 05 81 84info@inbewegen.nlwww.inbewegen.nl

Website VvOCm
Website Kwaliteitsregister Paramedici
Website Sportoefentherapie

Adres per 1 mei is:
Tennispark Oostertocht ­• Van Veenweg 100 ­• 1701 HH Heerhugowaard
­T 06 – 40 05 81 84 • ­E info@inbewegen.nlI www.inbewegen.nl