Spierpijn? Kramp? Shake it!


Hamburger menu

Bezoek mijn Facebook-pagina
Bezoek mijn LinkedIn-pagina
Bezoek mijn Instagram-pagina

Spierpijn? Kramp? Shake it!

Hoofdfoto Spierpijn? Kramp? Shake it!

Spierpijn? Kramp? Shake it!

Blessurevrij naar een evenement, wedstrijd of voorstelling toewerken is natuurlijk voor iedereen wenselijk. In deze column lees je wat je kunt doen aan over spierpijn en kramp. Hoe kun je er mee omgaan en hoe voorkom je deze kwalen!

Spierpijn kent twee oorzaken.

Je hebt afvalstoffen van verbranding (o.a. melkzuur) opgehoopt en/of je hebt kleine beschadigingen tijdens het trainen opgelopen die nog niet hersteld zijn. Voor beide oorzaken geldt:

  1. Ontspannen
  2. Schudden
  3. Warmte
  4. Massage

Easy-taping

Easy Tape. Van die gekleurde plakkers die je in vele vormen geplakt ziet. Het werkt. Maar dan alleen als je na testen plakt.

Verder in het nieuws

Stoppen

Strippenkaart

Hielspoor Tip

Bedankt

Gratis Hoogtestage

Dit doe je er aan!

  1. Ontspannen

Spierpijn en ook diverse andere kwalen verbeteren door ontspanning. Zelfs alleen maar je uitademing af en toe iets verlengen geeft een reflexmatige ontspanning wat herstel bevordert en verzuring voorkomt.

 

  1. Schudden

Door het schudden komt de doorbloeding op gang wat helpt om de stofwisseling te verbeteren.

Dat betekent, afvalstoffen afvoeren, voeding/bloed aanvoeren!

Ook bevordert het schudden het loslaten van de spier en daarmee de ontspanning. Hierdoor daalt je PH waarde in het bloed en verzuur je dus minder. En dat is fijn!

 

  1. Warmte

De doorbloeding verbeterd door warmte. Neem een douche of een bad en je zult merken dat je spieren soepeler aanvoelen en dat bewegen makkelijker gaat. Dit kan na afloop maar ook vooraf.

 

  1. Massage

Een voorzichtige (zelf)massage kan helpen bij spierpijn. Duw /wrijf richting het hart,  van onder naar boven, schud regelmatig en gebruik indien aanwezig een foamroller.

 

Kramp? Wacht even met rekken!

Kramp is een onwillekeurige samentrekking van een spier. Daarbij is er een tijdelijk onvermogen om te ontspannen. Hoewel kramp overal kan ontstaan komt het toch het vaakst voor in de benen en voeten. Maar ook in je buik of middenrif komt kramp regelmatig voor.

 

Oorzaken kunnen zijn :

  • Overbelasting; te vaak, te lang en te zwaar een beweging maken
  • Piekbelasting; sprintje trekken of springen
  • Verkeerde vochtbalans; door uitdroging of veel zweten raken de stofjes die de zenuw (elektrolyten) nodig heeft om signalen door te geven uit balans, wat kramp kan veroorzaken
  • Verminderde bloedtoevoer; als je de doorbloeding afknelt kan er ook kramp ontstaan

 

Wat te doen?

  1. Ontspannen en schudden.

Wacht met rekken tot de kramp er echt volledig uit is, beter is om gewoon voorzichtig te bewegen.

  1. Tegenoverliggende spier aanspannen en zo voorzichtig rekken.

Drink voldoende water of evt. een sportdrank. Het liefst natuurlijk al voor het sporten

Neem contact op!

Helpt dit allemaal niet? Dan kun je laten onderzoeken of je voldoende spierlengte/kracht hebt en kun  je bij de sport diëtist advies vragen m.b.t. voeding of vochtbalans.

Wacht niet maar neem contact op met Karen Bok van praktijk Inbewegen, 06-40058184 of info@inbewegen.nl

Aanmeldformulier

Aanmeldformulier

Uw gegevens

Bezig met versturen

Route

kaart is aan het laden – een ogenblik geduld aub…

Inbewegen Van Veenweg: 52.667170, 4.861364

Kwaliteitsregister Paramedici
Sportoefentherapie
VvOCm

Inbewegen

Tennispark Oostertocht
Van Veenweg 100
1701 HH Heerhugowaard

­

T 06 – 40 05 81 84
E info@inbewegen.nl
I www.inbewegen.nl

KvK 56623836
BTW NL190401035B02

IBAN NL56 RABO 0175 469 040
BIC RABONL2U

Lid nr. V vocm 400435
AGB Zorgverlener 07000169
AGB code praktijk 07087383