Stoppen met denken


Hamburger menu

Bezoek mijn Facebook-pagina
Bezoek mijn LinkedIn-pagina
Bezoek mijn Instagram-pagina

Stoppen met denken

Hoofdfoto Stoppen met denken

Stoppen met denken

Ze is een hardloper. Ik vraag haar waarom.

Eerst vertelt ze me welk avontuur ze gepland heeft en welke tocht ze wil maken in welke tijd.

Dan vraag ik nog eens: “Waarom?”

“Gewoon, lekker in de natuur, bewegen en genieten. Met plezier” zegt ze. Kijk…dat is wat anders.

Maar ondertussen zijn er allerlei gedachten die haar afleiden van de redenen waarom ze loopt.

Stemmetjes die vertellen dat ze niet ver genoeg gaat, dat ze te langzaam loopt en dat het doel waar ze voor traint niet gehaald gaat worden op deze manier.

Het maakt haar onzeker, onrustig en verkrampt. Dat voelt ze pas naderhand als ze vermoeid op de bank zit met stijve spieren in de nek en de boven rug.

Daar komt ze dan ook uiteindelijk mee bij mij in de praktijk. Of ik haar blessurevrij kan leren hardlopen zonder nek klachten, minder benauwdheid en stijve rug.

Ook vraagt ze zich hardop af waarom ze niet meer progressie maakt en zich vermoeid voelt.

Ze moest maar eens naar mij had een bevriend sportmaatje gezegd.

Denken en Voelen

Dus daar komt ze. Sportpak aan, handdoek mee. Klaar voor de Sport-SCAN.

Ik luister, stel vragen en observeer. Heb al snel in de gaten dat dit een gedreven dame is. Niet alleen sportief gezien maar ook in het werk en de privé sfeer. Leuk! Iemand die graag wil!

Maar als we eenmaal buiten aan de gang gaan en ik na een aantal testen vraag wat ze voelt komt er nauwelijks reactie. “Voelen? Huh? Hoe bedoel je?”

Als antwoord komt dan het kenmerkende: “Ik denk dat ik voel….”

Ah….je denkt dat je voelt? Dus je denkt. Voelen is iets anders. Poeh……daar moest ze het mee doen.

Levenslessen in plaats van Oefingen

De uitkomst van de Sport-SCAN was dan ook niet dat ik die nek klachten ga verhelpen, noch dat ik er iets aan ga doen. Nee, ik ga je beter leren voelen zodat jij leert wat bij je past. Je prestaties leert af te stemmen op wat kan en zo overbelasting en verkramping leert voorkomen zodat je klachten helemaal niet opgelost hoeven te worden. Nee! Ze ontstaan gewoon helemaal niet.

“ehh….Oke…”zei ze, maar ik voelde de twijfel. Dit had ze niet verwacht.

Normaal gaat een therapeut toch iets met je doen? Moet je oefeningetjes thuis doen of zo? Zou dat nou echt helpen die ademhaling verbeteren? Doelmatig focussen op een taak tijdens het sporten? Mindset veranderen en vooral het herstel verbeteren door prioriteiten te stellen?

Aan de slag dan maar…

Buiten, met opdrachten steeds in de natuur. De omgeving als inspiratie bron en metafoor voor het leven. Levenslessen, in plaats van oefeningetjes. Direct toepasbaar waardoor verandering een verbetering brengt. Eindelijk sporten met plezier in de natuur bewegen en genieten. Want daar was het om te doen. En de prestatie? Die is dan een logisch vervolg van de trainingen die nu makkelijker gaan. Het grote verschil; Het voelt goed. Het plezier is terug!

You Can!

Natuurlijk is ook deze tocht uitgesteld door Corona. Maar ik weet dat het niet meer uitmaakt wanneer die wel komt. Het gaat nu lukken met plezier! Zet ‘m op kanjer! Ik weet en voel dat je het nu kunt!

Tape Week

Ontdek vrijblijvend wat jij weer kunt doen met Easy-Tape! Maak kennis met de gekleurde plakkers en beweeg makkelijker en met minder pijn!

… Lees meer
 

Verder in het nieuws

Tape Week

Inbewegen blijft Open!

Stoppen met denken

Sport App Stress

Blessurepreventie en Groeien

Route

kaart is aan het laden – een ogenblik geduld aub…

Inbewegen Van Veenweg: 52.667170, 4.861364

Kwaliteitsregister Paramedici
Sportoefentherapie
VvOCm

Inbewegen

Tennispark Oostertocht
Van Veenweg 100
1701 HH Heerhugowaard

­

T 06 – 40 05 81 84
E info@inbewegen.nl
I www.inbewegen.nl

KvK 56623836
BTW-id NL002120970B70

IBAN NL56 RABO 0175 469 040
BIC RABONL2U

Lid nr. V vocm 400435
AGB Zorgverlener 07000169
AGB code praktijk 07087383